Salamullahi'alaikum... Terima kasih kerana sudi ziarah blog Perisai Mahkota - Tinggalkan jejak anda, komen pada entri, klik pd tempat-tempat yg boleh di klik dan jangan lupa untuk follow jugak yer..hihi. Jazakumullah khairan kathir. ^_^

Jalan Kehidupan

Saturday, April 26, 2014

Hudud: Halangan Utama

Tulisan ni cuma pendapat peribadi saya berkenaan dengan isu Hudud. Bagi saya ada 2 versi halangan pelaksanaan Hudud di Malaysia.



1. Pas sendiri sebenarnya masih ragu-ragu utk melaksanakannya berikutan sahabat seperjuangan dalam PR masih menolak dan berdolak dalik. Jika Pas berkeras, kemungkinan sekali lagi persepakatan akan 'mati.'Selain itu, draf pelaksanaannya juga masih kabur. Cuma yang ada hanya jenama 'Enakmen Hudud dan Qisas'.

2. Rata-rata di pihak kerajaan masih menolak termasuk PM dan TPM sendiri dgn berbagai alasan selain beberapa kerat lagi menteri tertinggi yang beragama Islam. Pelaksanaan hudud disukarkan dengan bermacam-macam alasan. Tak semudah meluluskan parti liar, pusat judi dan kilang arak. Parti komponennya tak perlu cerita la, siap nak saman lagi!

Kesimpulan yang dapat saya buat, saya merasakan ada perkara yang terlebih penting dari pelaksanaan Hudud secara asasnya. Mana mungkin nak bina rumah kalau tukang rumah kalau sama-sama tukang tiap hari berselisih faham.

Rasulullah tak melaksanakan syariat-syariat yang berat sebelum menyatukan antara muhajirin dan ansar (mndamaikan 'auz dan khazraj). Di Makkah sebelum hijrah, Rasulullah menguatkan aqidah sebelum melaksanakan syariah di Madinah. Diantara aqidah dan syariah, adanya penyatuan. Tu isu terpenting yg saya rasa.

wallahua'lam.. skadar pendapat.


~perisaimahkota

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails