Salamullahi'alaikum... Terima kasih kerana sudi ziarah blog Perisai Mahkota - Tinggalkan jejak anda, komen pada entri, klik pd tempat-tempat yg boleh di klik dan jangan lupa untuk follow jugak yer..hihi. Jazakumullah khairan kathir. ^_^

Jalan Kehidupan

Saturday, October 2, 2010

Kata-Kata Indah (Motivasi Diri)

Salamullahi'alaikum...

     Sekadar perkongsian. Kata-kata yang saya muatkan di bawah ini adalah hasil sedutan, pengalaman, perbincangan, dengar-dengar dan pentafsiran dari kisah sepanjang kehidupan ini. Kata-kata motivasi dan kesedaran ini telah saya muatkan dalam 'status' Perisai Mahkota di facebook. Tiada lain tujuan, kecuali sebagai perkongsian dengan teman-teman di ruangan maya. 
    
     Untuk itu, saya merasakan perlu untuk dikumpul kembali kata-kata indah tersebut ke dalam blog Perisai Mahkota ini. Sebagai langkah berjaga-jaga supaya nota-nota ringkas itu tidak hilang. Sama-sama kita ambil ibrah darinya...


  • ‎"Yang manis jgn cpat dtelan, yg pahit jgn cpat dluahkan. Syg dan benci biarlah sderhana. Jgn trlalu cpat mmbenci, Jgn kterlaluan dlm memuji. Kesederhanaan itulah yg slalunya menyelamatkan kita". Tika manis, Syukur...Saat pahit, Sabar...
  • Smpai suatu saat, smua mkhluk x mmpu lg utk m'dengar prit hdup yg kita luahkn. x kira dia shbt pndengar yg paling stia, istri/suami yg x prnah brpisah, atau ahli kluarga yg trsimpul kmas tali ikatannya, Maka pd ketika itu, barulah kita sdar bhw wjudnya Sang Pencipta Yang Maha MenDengar stiap kluhan Hamba2Nya. Tak kira musim, tempat atau ketika.. Dia ttap m'Dengar walau kluhan itu skadar bisikan halus di Hati.
  • Tangisan insaf tidak perlu suara luar yang memainkan emosi tetapi perlukan rasa dari dalam diri. Jika suara luar yang memainkan emosi, kita mungkin ‘berasa’ insaf tetapi belum insaf. tangisan yang benar tidak perlukan khalayak untuk dipertontonkan, kerana tangisan insaf lahir apabila kita bersendirian bersama Allah swt. Kita merenung kealpaan diri dalam mentadbir hubungan dengan Allah swt. Tangisan emosi hanya hadir apabila kita dipandu oleh seseorang hingga emosi kita tersentuh namun ianya hanya sentuhan emosi bukan sentuhan jiwa.
  • Imbas kmbali cerita (motivasi) dr seorg pk cik; "..kita lihat bnyak snjata2 hbat tlah dkluarkn swaktu perang dulu, ini krn waktu itu dunia brada dlm tkanan, maka ia m'jadikan kita lbih brusaha utk mncipta ssuatu yg trbaik! Ini b'erti, tkanan itu jg satu kperluan utk kita lbih b'usaha mnjadi Manusia Luar Biasa." Anggaplh stiap tkanan itu sbg satu wadah utk kita mnjadi lbih baik dr apa yg kita ada skg... insyaAllah.
  • Hdup hakikatnya m'punyai 2 smpadan: Harapan & Ajal. Dgn Harapan, khidupan t'pelihara dn dgn ajal, khidupan t'henti... Harapan m'jadikn kte trus b'usaha, m'ingatkn dri sndiri dn jg org lain. Kita x boleh “mnjatuhkn hukumn” slagi hdup ini blum tamat. Yg jht, diharap m'jadi baik. Yg baik, diharap m'jadi lbih baik. Berilah hrapan, krn Tuhan pn sntiasa m'beri hrapan sblum dtgnya ancaman.
  • Mnusia hanya umpama 'tetamu senja' yg hadir d dunia ini dlm tempoh masa t'tentu. Smpai masanya dia akn 'pulang' ke tmpat asalnya, yakni b'pindah ke alam lain, slps kematian. Sbg 'tetamu', kita tidak wajar m'buat JALAN HIDUP sndiri. Ttamu perlu bradab dgn tuan rumah; begitu jua, manusia perlu 'beradab' dengan Tuan punya dunia ini. Ya Allah, tnjukkanlah kami JALAN yg paling 'lurus'...amiin.
  • Sederhanalh dlm khidupan, jgn 'overconfident'.Jika anda mrasakan anda sdang bnar, jgn trlalu brani dan bila anda dlm ketakutn, jgn trlalu pengecut. Keseimbangan sikap adlh pnentu ktetapan prjalanan kejayaan anda...~Mario Teguh (pakar motivasi indonesia).
  • ‎'Tika pagi datang, orang yg lalai akan berfikir apa yg harus dikerjakannya. Sedangkan orang yang berakal akan berfikir apa yg akan dilakukan Allah kepadanya.' ~BUMI CINTA.
  • Takdir sntiasa mngatasi tadbir. Namun, bukan brerti kita lmah dan psrah…sehingga menjadi 'Jabariah' dalam hidup atau mengaku super hingga terjebak dalam 'Qadariah' ketika mrasakan diri bebas drp ikatan Allah. Kita umat 'pertengahan' (ahlussunnah wal jama'ah) yang gigih mengatur sebaik tadbir, sekali gus menghulur setulus doa untuk dikurniakan Allah sebaik takdir!
  • Allah Maha Bijaksana. Dia menciptakan stiap dr kita, 2 telinga dan hanya 1 mulut. Sbenarnya ia adalah sbg simbolik utk mendidik kita supaya banyakkan mendengar, kurangkan bercakap. Dengarlh luahn hati shbt, tnpa sdar kita telah 'memberi' ktenangan kpdnya. Latihlah diri utk mnjadi pndengar yg stia..krn dgn mndengar, bererti kita tlah MEMBERI! ~renung2kan... amal2kan.

~Perisai Mahkota

1 comment:

anakmuaallaf said...

Salam,
Cukup memotivasikan. Semoga kita sama2 bermuhassabah.Siapalah kita?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails