Salamullahi'alaikum... Terima kasih kerana sudi ziarah blog Perisai Mahkota - Tinggalkan jejak anda, komen pada entri, klik pd tempat-tempat yg boleh di klik dan jangan lupa untuk follow jugak yer..hihi. Jazakumullah khairan kathir. ^_^

Jalan Kehidupan

Tuesday, August 30, 2011

Manifestasi Ramadhan.. Post-Mortem

Pejam celik, pejam celik... dah Raya dah..
Puasa sebulan rasa macam sehari jer.. 
Baru nak biasakan diri dengan suasana..dah nak kena berpisah.

Paling terasa sebab tak dapat berbuka, solat tarawih dan tadarrus sama-sama dengan sahabat usrah..

Apapun, nak mengeluh takder guna..sebab sunnatullah ni akan terus berjalan di atas paksinya. Nak atau taknak, kita sebagai hamba hanya mampu menurut perintah Agung dan berjalan pada landasan masa yang telah ditetapkan.

Teringat tajuk majalah SOLUSI yang dibeli sehari sebelum puasa. 
Tajuknya.. Andai Ini Ramadhan Yang Terakhir, Layakkah Kita Berhari Raya?

Huh.. Soalan yang tak mungkin boleh dijawab atas kertas. Kalau boleh jawab, dah kira hebat la tu...
Tapi.. bagi aku, kompem aku takleh jawab... 

Sebabnya..
Aku dah memang dapat agak, Ramadhan kali ni takder peningkatan pun bagi aku..bahkan makin merosot. 

Pahala secubit belum tentu dapat, tapi dosa pulak yang dilipat gandakan. Makin menjadi-jadi. Bukan berburuk sangka dengan rahmat Allah, tapi bagiku sendiri inilah yang aku rasakan.

Hanya mampu mengharapkan, segala dosa diampunkan.. astaghfirullah...

Lalu layakkah aku berhari raya sebenarnya?
hmm.. layak tak layak. suasana hari raya tetap diraikan tapi pada lapisan hati yang paling dasar, ternyata kekosongan yang dirasakan. Sungguh-sungguh rasa tak layak.. rasa berdosa.. rasa berdusta..

Wallahua'lam...
Sebelum emosi tak terkawal.. aku nak hentikan 'rentak' jemari nih. 
Dan, aku berharap agar diberi peluang dan kesempatan untuk merasai lagi Ramadhan pada tahun-tahun akan datang.. cuba untuk menebus kekhilafan yang lalu.

Resolusi masih sama.. tapi persoalannya, apakah terlaksana..? 
~_~


~perisaimahkota

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails