Salamullahi'alaikum... Terima kasih kerana sudi ziarah blog Perisai Mahkota - Tinggalkan jejak anda, komen pada entri, klik pd tempat-tempat yg boleh di klik dan jangan lupa untuk follow jugak yer..hihi. Jazakumullah khairan kathir. ^_^

Jalan Kehidupan

Saturday, November 27, 2010

Khilaf yang ke-seribu kali!


Salamullahi'alaikum...

     Setelah banyak kerosakan yang telah aku lakukan, kini aku sedar betapa susah untuk Ikhlas menjadi diri sendiri. Kata hati milik sendiri, tapi sengaja mendengar bisikan luar dengan harapan mampu berubah. Sedangkan lupa akan hakikat diri. Dia 'orang besar' yang berperisai ampuh tapi aku cuma 'orang kecil' berbaju lusuh bertongkat rapuh.

     Aku sering berbicara soal hati. Bagaikan aku pakar penyelam yang bisa menyelam ke dalam dasar lautan hati. Segala yang ku fikir tentang hati, akanku persembah dalam bait-bait puisi. Tapi aku lupa bahawa yang ku lakukakn semua itu bukan dari gerak keikhlasan, tapi semata-mata mencari pandangan meraih sokongan. Segalanya penuh 'ujub, riya' dan takabbur.

     Walaupun benar yang ku lakukan semuanya untuk merawat barah hati sendiri, tapi keangkuhan nafsu keinginan telah mecengkam seluruh penjuru hati. Aku menangis sendiri. Mengenang dosa yang makin lama makin menjadi. Penawarnya masih tak kelihatan apa lagi ingin merawat sendiri, aku memang tiada upaya.

     Hancur hatiku, bila kata-katanya seakan ingin menutup diari yang masih di awal perjalanan. Ikatan suci yang diikat pada Syariat telah kuruntuhkan hanya dengan sekelip mata. Begitu lama mengambil masa mendirikannya, tapi dek kebodohanku, segalanya musnah dalam sekali hambur. Sumpah seranah yang ku tabur pada diri sendiri, langsung tak mengambil berat tentang hati insan-insan lain.

Ummu Balqis...
Abah, Umi... Ayah, Ma...
Adik, Dikman...

     Mereka ternyata antara nama yang teramat aku sayang. Tapi mengapa dalam saat kemarahan, aku dengan senang melupakan mereka? Hinanya aku di hadapan mereka. Jika mereka tahu dosa apa yang telah ku lakukan, entah aku ini layak untuk teruskan hayat bersama mereka atau sebaliknya.

     Segalanya telah dipersembah. Mata-mata yang melihat telah membaca karangan 'bodoh' ku abad ini. Aku bagai memuaskan diri sendiri tanpa sedar tanganku sedang mecarik-carik kepingan hatinya. Tergamak aku berlaku zalim, memperbodohkan diri sendiri. Maka, jelas aku terhutang. Aku perlu membayar segala kesalahanku ini walaupun tidak dituntut sebarang pampasan.

Maafkan aku...
Semoga Allah menjauhkanmu dari fitnah liar...
dan semoga kita sama-sama mengambil ibrah dari apa yang telah berlaku.




~perisaimahkota

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails