Salamullahi'alaikum... Terima kasih kerana sudi ziarah blog Perisai Mahkota - Tinggalkan jejak anda, komen pada entri, klik pd tempat-tempat yg boleh di klik dan jangan lupa untuk follow jugak yer..hihi. Jazakumullah khairan kathir. ^_^

Jalan Kehidupan

Sunday, July 11, 2010

Doa Rintihan Hati


Ya Allah, hati-hati ini bersatu ingin menegakkan agamaMu, hati-hati ini bersatu ingin menjalankan syariatMu, hati-hati ini bersatu ingin menjalankan perintahMu. Maka Kau bantulah kami yang lemah dan hina dihadapanMu ini untuk melaksanakan segalanya. Hanya Engkau pemilik sekalian alam dan hanya sanya pada Engkau kami mengadu...


Ya Allah, Kami bersyukur padaMu kerana menempatkan hati-hati kami dgn kalimah Tauhid memuji keEsaan dan keAgunganMu. Kau hidupkan kami dengan QudratMu, Kau tiupkan ruh-ruh dalam jiwa kami supaya kami mampu berdiri menjalankan suruhanMu. Wahai Tuhan yg memiliki hati-hati ini, sesungguhNya hanya padaMu aku sembah dan hanya padaMu aku memohon pertolongan. 

Ya Allah, Kau bantulah kami dalam melawan hawa nafsu kami ini, yang sering mengajak kami mengingkari perintahMu...belitan nafsu ini tak daya kami tangkis. Wahai Tuhan yang menciptakan perihal yg ghaib, kau jauhkanlah kami dari bisikan sulit syaitan-syaitan, jin dan pengikutnya. Sesungguhnya Engkau tempat kami berlindung.

Ya Allah, Kami tidak pernah meminta untuk lahir di alam dunia ini, krn bg kami lebih rela kami kekal dalam kandungan ibu..kerana di sana dapat menjauhkan kami dari maksiat yg tak daya kami tahan di alam dunia ini.


Ya Allah...di akhir zaman ini,
            umat Muhammad tanpa segan menghina agama mrk sendiri tanpa mrk sedar.
Ya Allah...di akhir zaman ini,
            umat Muhammad terlalu leka dengan dunia ciptaan mrk sendiri.
Ya Allah...di akhir zaman ini,
            umat Muhammad hanyut dengan drama rekaan mrk sendiri.
Ya Allah...di akhir zaman ini,
            umat Muhammad melampau lampau dalam hiburan melalaikan.
Ya Allah...di akhir zaman ini,
            umat Muhammad berbangga dengan maksiat yang mrk buat sendiri tanpa langsung    rasa bersalah.
Ya Allah...di akhir zaman ini,
            umat Muhammad lena dengan sastera iblis yg nikmatnya hanya sementara.

Ya Allah, ini lah realiti umat Muhammad di akhir zaman ini, yang makruf diketepikan, yang mungkar pula diagung-agungkan. Iman,.. kosong diselimut fitnah Dajjal. Hidup,.. jauh dari landasan Syariat Islam. Akhlak,.. jelas terpesong dr tuntutan Islam. Beginilah rapuhnya umat akhir zaman ya Allah. Kami takut, jika kami tergolong dalam golongan mereka-mereka yang sesat. Ya Allah..dengan sepenuh hati kami, kau bawalah kami ke jalan sebenar, Kau tunjukkanlah dalam hati-hati kami jalan yang lurus, yakni jalan menuju redhamu. Hanya Engkau sebaik-baik tempat kami memohon keredhaan.

Ya Allah, Kami kesal dengan sikap kami sendiri, sifat Wahn sudah bertapak dalam hati hati kami. Kami terlalu cinta akan Dunia yg fana’ manakala kami takut akan kematian, sedangkan kematian itu pasti. Teramat malu kami untuk menghadapMu Ya Allah dengan menggalas dosa yang kami lakukan sewaktu alam Dunia ini. Apa yang Kau suruh, kami tinggalkan dan apa yang Engkau larang, itulah yg lebih dulu kami lakukan. Aku pohon padaMu Ya Allah, jika benar kami jauh tersesat, kembalikanlah kami pada jalan menujuMu..kerana itulah sebenar benar matlamat hidupnya kami. Hanya engkau sebaik baik petunjuk.

Ya Allah, Kami amat kesal dengan khilaf yg kami lakukan. Para alim ulamak yg sepatutnya dijadikan tempat rujuk, kami hina mereka. Ayat ayat mereka kami buang dalam gumpalan sampah, kami layan mereak seperti deretan batu di tepi jalan yg tidak berbaju, kami layan mereka sepreti dahan dahan kayu tidak bernyawa, malah ahli-ahli maksiat pula yang kami sanjung-sanjung. Nasihat para alim ulamak kami tidak pedulikan, malah syair-syair iblis para ahli maksiat pula yg kami agung-agungkan. Amat kecil ulamak di hati kami, berbanding majlis-majlis maksiat yg kami aturkan dan kami hiasnya seelok rupa. Sedangkan ulamak itu adalah pewaris segala Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul utusanMu. 

Ya Allah, Malu rasanya kami bertemu dengan Nabi Muhammad kelak, jika amal busuk ini yangg kami bawa. Ya Allah, sebagaimana kau jernihkan air di aliran, kau jernihkan jua hati hati kami untuk senang kami menerima segala teguran dari para alim ulamak yakni lidah para anbia’. Hanya padaMu kami memohon syafaat, dan pada RasulMu kami beroleh Syafaat.

Ya Allah, dengarlah rintihan hati kami ini. Ya Allah, terima lah kami dengan sebaik-baik penerimaan. Ya Allah, jauhkan lah kami dari segala tipu daya Syaitan., hindarilah kami dari fitnah dunia, fitnah sewaktu hidup dan juga sewaktu hampir menemui kematian, jauhkanlah kami dari azab kubur juga api nerakaMu, yang amat pedih tak tertanggung.

Ya Allah ya Tuhan kami, Kau cekalkanlah langkah kami ini sebagaimana cekalnya para anbia’, Kau teruskanlah hidup kami sebagaimana hidupnya para ulamak, dan matikanlah kami sebaiknya sebagaimana gugurnya para syuhada’. Kau bukakanlah pintu rahmatMu seluas2nya agar dapat kami gapai isinya, sesungguhnya Engkau Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani....amiin ya Rabbal ‘alamiin..

Rabbana atina fidduniya hasanah............


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails