Salamullahi'alaikum... Terima kasih kerana sudi ziarah blog Perisai Mahkota - Tinggalkan jejak anda, komen pada entri, klik pd tempat-tempat yg boleh di klik dan jangan lupa untuk follow jugak yer..hihi. Jazakumullah khairan kathir. ^_^

Jalan Kehidupan

Friday, March 11, 2011

1 Blogger 1 Rumah

Berikut adalah kenyataan seorang Menteri...

     "Kita tidak harus mengetepikan wujudnya limpahan blogger tanah air. Kejayaan mereka mengharumkan nama Malaysia dalam setiap tulisan mereka harus dipuji. Dengan ini, pihak kementerian bersedia untuk menghadiahkan setiap blogger dengan sebijik rumah.."

nah..ambik nih!
Ceh..ada ker kenyataan menteri macam tu? Kalau ada la kan, aku terus berhenti study..kompem!
Buat apa penat-penat belajar lagi? ...baik blogging jer sepenuh masa. Bijak tak aku? hihihi~

Kata-kata menteri kat atas tu rekaan semata-mata, takder kena mengena dengan mana-mana pihak sebenarnya... Aku sajer jer nak buat trick muqaddimah sebelum masuk kepada isi-isi penting.. jangan marah aaa...

Korang rasa terperangkap tak? Kalau terperangkap..terbuktilah aku ni kaki kelentong! yes!!! hehe~

Okeyh.. entri aku kali ni, nak cerita tentang kehidupan seorang blogger..termasuk aku jugak la. 
Korang pun mesti percaya kan kalau aku cakap ~ memiliki sebuah blog ibarat memiliki sebuah rumah. Tak kira lah rumah teres ker, pangsa ker, banglo ker...asalkan rumah.

Haa..mesti tengah berfikir sekarang kan? Kenapa? Enggak percaya?
Hehe..macam ni...

Perasan tak? Masa mula-mula nak buat blog dulu, korang kena pilih satu masa yang paling sesuai untuk start bina blog. Seolah-olah nak tunggu duit betul-betul cukup..kononnya nak cari tapak, lepas tu proses pemilikan tanah, lukis pelan rumah lagi dan sebagainya..

Lepas tu... korang tanya la pulak kawan-kawan lama yang ada blog. Nak korek ilmu sedikit sebanyak, macam mana nak bina blog. Kawan-kawan yang dah lama tak contact pun korang contact.. "hello my pren, ajar aku buat blog!!" hehe.. kot la.. Seolah-olah tanya orang lama, mintak pendapat macam mana nak buat rumah.

Lepas ketung ktang ketung ktang!..... (bunyi tukang rumah menjalankan kerja)

Akhirnya, korang berjaya memilik sebuah blog peribadi. Ibaratnya, rumah korang pun siap. Sekarang adalah masa untuk menghias ruang dalaman dan luaran rumah. Korang pun belek-belek majalah dekorasi contohnya Impiana, Anjung Seri dan macam-macam lagi. Bezanya dengan blogging, korang akan bukak blog tutorial untuk cari petua petui untuk nak bagi blog korang menarik.. 

Lepas siap tukar blog tamplet..
Bukak laman blog sana sini nak cari cara-cara letak widget bla bla bla..
cara-cara nak buat tulisan blink2.. bla bla bla.. 
cara-cara nak pasang shoutbox tersembunyi bla bla bla..


Kemudian..bila dah siap hias menghias, korang pun mulalah nak jalan-jalan melawat blog orang lain. Atau dalam istilah blogger disebut  'jalan-jalan blog' (bw). Tak lupa jugak, korang akan bukak peluang untuk blogger lain lawat blog korang setelah memasang gadget -follower-.

Masa 'jalan-jalan blog'..korang sampailah pada satu blog, korang pun shout! (tinggalkan jejak)..
sebagai contoh, "Assalamu'alaikum... wahai tuan rumah, hamba datang ziarah ni. Jom la ke blog hamba! Hamba follow tuan hamba, tuan hamba follow hamba.." ^_^ macam tu la kurang dan lebihnya..hee~

Ziarah-ziarah dah jadi amalan blogger. Kalau tak ziarah..kehidupan blogging tak best. Macam tak lengkap jer. Lagi pulak, takder orang yang sudi datang ke blog kita kalau kita tak meringankan tulang untuk menerjah ke blog orang..kan3?

Macam tu jugak lah dengan memiliki sebuah rumah. Korang akan hias cukup-cukup kasi cantik. (chantek ker??? hihi~). Lepas tu bila dah siap, korang ziarah rumah ke rumah. Jalan punya jalan..jumpa kawan-kawan. Tak dilupakan, korang terserempak dengan kawan-kawan lama..

Secara tak langsung.. hubungan yang dah lama terputus, bersambung kembali. Dan kawan baru, bertambah lagi. Kongsi cerita suka duka bersama.. Lebih menarik pulak waktu blogging ni adalah, time ada blogger yang anjur giveaway, contest dan sama jenis dengannya. Berderu blogger yang nak join..sama macam aku jugak. Anyway..dapat jugak la menang sekali. hehe~

Begitulah sedikit sebanyak yang aku dapat kesan berkenaan persamaan antara 'memiliki sebuah rumah dan memiliki sebuah blog'.. Semua yang di atas adalah hasil dari pengamatan ringkasku dalam tempoh bloggingku selama ni.. (baru aktif 2 bulan..) :P

hrmmm...rasanya itu jer dulu kot..
Korang mesti ada penambahan..kan? Ahaa..tak baik simpan-simpan buah fikiran dalam poket. Tak elok makan sorang-sorang.. Apa lagi? Tinggalkan buah fikiran korang pada komen entri nih..

Orait..aku berhenti dulu..
Jumpa lagi...... wallahua'lam. ^_^


~perisaimahkota

12 comments:

LIVESTRONG said...

kalau la nk bg rumah,ummphhhh.

tobat nk berhenti belajar.haha

Wan Gerrard said...

rumah banglo leh? :P

Hafriz Mohamad said...

Ahha..lg 1 point.
Kalau kite g umah org @ org dtg umah kite, bnda yg kite slalu dgr/ckp:
"waa..cntik umah hang! mcm2 kaler ada.. lawa2!"

Lbih kurg cmtu jgk klau kte g blog org @ org dtg ke blog kte:
"walaweh..lawa blog die. Siap blink2 lg..mantop2!! anyway..nice blog!"

hehe..^_^

Hishyamuddin said...

hahaha..pandai je..

Henry Zackery said...

kalau dpt betol mst best :)

Transformers 3 Sudah Kantoi

Hafriz Mohamad said...

hik hik hik~ ^_^

pnambahan lg.. bg yg ltak ads nuffnang/HB/adverlets tu..ibaratnya kita mmbuat bisnes dr rumah.. rmai org dtg jnguk, bnyak la income kte dpt..heheh..

dn yg mne2 bt kdai on9 tu ibaratnya mmbina sbuah kdai..dialah tokey, dialah kuli dn sbgainya.. ^_^

Ibnushukran said...

aah.. blog ni mcm rumah kan, klu isi rumah 2 best msti ramai y datang.. :)

Bunga said...

hahaa..lau dapat btl mmg xkeje la kot..haha..

Henry Zackery said...
This comment has been removed by the author.
Henry Zackery said...

adus x boleh nk ajar dalam nie la..

kamu search google : ' teknik membuat backlink '

semoga berjaya :)

Henry Zackery

Hanim Mahali said...

Blog adalah sebuah rumah yang sentiasa membuka luas pintu untuk tetamu datang...Dan entri-entri dalam blog ibarat sajian makanan yang memberi pelbagai khasiat pada tetamu...
opss, melalut sudah...

Hafriz Mohamad said...

henry: ok2.. nt aku ushar2 ke sana..

hanim: emm..yup. btul3..^_^
ksimpulannya, si tuan rumah kena sdiakan juadah yg trbaik utk tetamunya.. bru brkat dunia akhirat. InsyaAllah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails