Salamullahi'alaikum... Terima kasih kerana sudi ziarah blog Perisai Mahkota - Tinggalkan jejak anda, komen pada entri, klik pd tempat-tempat yg boleh di klik dan jangan lupa untuk follow jugak yer..hihi. Jazakumullah khairan kathir. ^_^

Jalan Kehidupan

Sunday, December 12, 2010

Penanda Sejarah Hujjaj

Salamullahi'alaikum...

     17 Oktober 2010, tarikh keberangkatan Abah dan Ummi bagi mengerjakan ibadah haji. Rombongan bertolak seawal jam 8pagi. Segala yang dirancangkan berjalan dengan lancar.

     Alhamdulillah, kami tiba di kawasan Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Mahmud, Kuala Terengganu lebih kurang jam 11pagi. Kami sampai awal disebabkan waktu berkumpul adalah pada jam 1.30tengah hari manakala waktu pendaftaran adalah pada jam 3.30petang. Dengan itu, masa terluang diambil untuk saling beramah mesra bersama saudara dan jiran yang sama-sama menyertai rombongan.

Petanda Lahirnya Penanda

     Lebih kurang jam 12tengah hari. Kak Fiza, anak ayah ngah mengadu sakit perut. Sebenarnya Kak Fiza sedang sarat mengandung anak keduanya. Walaupun menyedari kandungannya sudah lebih jangkaan waktu bersalin, tetapi atas rasa persaudaraan yang tinggi, dia tetap menggagahkan diri menyertai rombongan.

Akibat kesakitan yang semakin tidak mampu ditahan, akhirnya suami Kak Fiza membawanya pulang ke Tanah Merah. Tanpa pulang ke rumah, mereka terus ke Hospital Tanah Merah disebabkan kesakitan semakin dirasakan.

     Dalam perjalanan pulang ke rumah selepas selesai menghantar abah dan ummi, kami diberitakan kak Fiza telah selamat bersalin. Alhamdulillah, bayi lelaki. Kehadiran bayi ini ke dunia amat bersejarah bagi keluarga kami kerana kelahirannya bersamaan tarikh keberangkatan abah dan ummi mengerjakan haji. 17 Oktober 2010. Jadi, senang untuk kami mengingati tarikh bersejarah ini.

     Kelmarin, kali pertama aku bertemu dengan anak kak Fiza ni. comel budaknya tapi lupa pulak nak tanya nama. Abah dan ummi paling gembira apabila bertemu dengan bayi ni sebab bagi mereka seakan ada pertalian yang benar-benar erat. (kan best kalau ada adik lagi seorang...hihi. Tapi bila dah makin berumur ni, terasa teruja sangat-sangat kalau dapat memiliki cahaya mata sendiri. wallahua'lam...).

     Manakala pada tarikh abah dan ummi pulang pula ( 3 Disember 2010), rupa-rupanya tarikh tersebut adalah ulang tahun kelahiran dikman atau nama sebenar kanak-kanak lelaki comel ini adalah Nur Muhammad. Iaitu anak bongsu kepada 'Ayah' dan 'Mama'.

Alhamdulillah...

     Rupanya tarikh-tarikh ini akan lebih senang diingati untuk masa-masa akan datang. Bila diingat tarikh keberangkatan para hujjaj Malaysia bagi penerbangan KT30, maka akan teringatkan anak kedua kak Fiza. Mungkin di sana terletak keberkatan. InsyaAllah.

Bagaimana dengan keberangkatan haji kita nanti? Apakah ada tanda-tandanya yang tersendiri?

     Jangan khuatir jika tidak ada, kerana 'tarikh' langsung tiada kaitan dengan keberkatan sesuatu pekerjaan. Cuma ia sekadar pemanis bicara, penyedap kata sahaja supaya modal-modal sembang menjadi ceria. Wallahua'lam... kita serahkan segalanya pada Allah, kerana setiap ketentuanNya adalah yang terbaik buat kita.


~perisaimahkota

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails