Salamullahi'alaikum... Terima kasih kerana sudi ziarah blog Perisai Mahkota - Tinggalkan jejak anda, komen pada entri, klik pd tempat-tempat yg boleh di klik dan jangan lupa untuk follow jugak yer..hihi. Jazakumullah khairan kathir. ^_^

Jalan Kehidupan

Friday, December 31, 2010

Lafaz Yang Tersimpan

Salamullahi'alaikum...

Setiap yang hidup, pasti akan sampai pada saat kematian.

Firman Allah dalam surah al-Jumu’ah ayat 8:
Yang bermaksud : “Katakan (wahai Muhammad) sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan nyata, lalu ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya).


Mereka Yang Telah 'Pergi Tak Kembali'

Sekalung doa & Al-Fatihah buat...

     Arwah atuk mak, Allahyarhamah Hajjah Ruba'yah binti Abu Bakar bin Mohsein telah kembali menghadap Sang Khaliq pada 8 Februari 2000. Aku tidak mampu untuk menahan tangisan pada waktu itu kerana saat rohnya dipisahkan dari jasad, aku sedang mengurut lembut kedua-dua belah kakinya. Arwah atuk mak sempat berkata, "tak sempat dah mak nak solat subuh hari ni". Tanpa sedar, kedinginan semakin dirasakan dan jelas kata-katanya itu adalah petanda terakhir darinya. Walaupun tidak sempat untuk solat subuh, arwah telah selamat 'pergi' bersama alunan Surah Yaasin bacaan Abah, dan tiada siapa yang menyedari pemergian arwah kerana kujur tubuhnya tika itu bagai seorang anak kecil yang sedang tidur lena.

     Kemudian, pemergian atuk mak diiringi suaminya yang tercinta iaitu atuk bak, Allahyarham Haji Abdul Hamid bin Ahmad bin Wiji pada tanggal 30 April 2002. Setelah mendapat berita dari kampung, aku diambil oleh abah dari asrama dan terus berangkat pulang ke Sg. Keluang, Rengit, Batu Pahat. Sepanjang perjalanan, ummi tak mampu menyeka aliran jernih yang membasahi pipi, namun ia dikawal dengan kuasa Iman yang mengatasi emosi. Walaupun dalam keadaan tergesa-gesa, kami telah selamat sampai dan sempat mencium wajah atuk bak sebelum disemadikan bersebelahan pusara arwah atuk mak. Hujan rahmat yang mengiringi majlis pengkebumian itu menandakan telah perginya seorang pejuang.

     Selang 7 tahun, ayahanda abah yakni arwah che, Allahyarham Jusoh bin Awang yang telah selamat kembali ke rahmatullah pada 15 Februari 2009. Teramat sedih bagiku kerana waktu itu aku tidak sempat memberikan penghormatan terakhir kepada che. Walaubagaimanapun, syukur Alhamdulillah... che telah menghembuskan nafas terakhir dalam suasana penuh ketenangan. Hadirrnya disambut senyuman kegembiraan, pulangnya diiringi tangis kesyahduan. Pemergiaan che teramat dirasakan setiap kali aku pulang ke kampung. Namun setiap yang berlaku, telah diatur sempurna oleh Yang Maha Mengatur.

Sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya : “Sesungguhnya kubur itu, adalah singgahan pertama ke akhirat, sekiranya yang singgah itu terselamat, maka perjalanan selepas daripada itu lebih mudah lagi. Dan jika tidak selamat, maka perjalanan selepas daripada itu lebih sukar lagi”. (Riwayat Al-Tarmizi)

     Semoga roh Allahyarham Atuk Mak, Atuk Bak, dan Che ditempatkan bersama mereka-mereka yang telah dijanjikan nikmat kesejahteraan. Amiin... ya Rabbal 'alamiin.

     Sentuhan dalam lagu bisa mengembalikan kenangan kita kepada mereka. Akhirnya, terimalah Lafaz Yang Tersimpan nyanyian kumpulan UNIC. Semoga kenangan bersama mereka, kembali menerjah ke ruang fikir dan zikir kita seraya mampu mengingatkan kita bahawa kita juga pasti akan mengikut jejak langkah mereka. Saat kematian telah ditetapkan tanpa diperawal walau sesaat dan ia takkan dilewatkan walaupun sesaat. Bersiap sedialah pada setiap detik dan ketika... Wallahua'lam.

Lafaz Yang Tersimpan - UNIC

Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih ku zahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya

Dan raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin kutemu iras sentuhanmu
Biarpun kuredah seluruh dunia
Mencari gantimu

Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang
Melindungkan kalimah rahsia

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu

Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia

Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan atur kata

Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan


~perisaimahkota

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails