Salamullahi'alaikum... Terima kasih kerana sudi ziarah blog Perisai Mahkota - Tinggalkan jejak anda, komen pada entri, klik pd tempat-tempat yg boleh di klik dan jangan lupa untuk follow jugak yer..hihi. Jazakumullah khairan kathir. ^_^

Jalan Kehidupan

Sunday, August 15, 2010

Hemodialisis Ketika Puasa

Salamullahi'alaikum...

    Sama-samalah kita ambil manfaat dari perbincangan ini. Khususnya, buat pengamal perubatan dan sahabat-sahabat yang sama-sama berjuang dalam arena perubatan. Semoga kalian mampu menjadi penolong pegawai perubatan yang cara fikir menjurus kepada Islam. Kalian adalah sahabatku, Sahabat Perubatan Islam.
   Soalan : Apa hukum mencuci darah (hemodialisis) bagi penderita sakit ginjal yang sedang berpuasa. Adakah dia harus qadha atau tidak?
Dijawab oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin;
     Dia wajib mengqadha kerana adanya tambahan darah bersih, dan jika ditambahkan zat lain, maka itu juga sebab pembatalan puasa.
[Fadha’il Ramadhan, disusun oleh Abdurrazaq Hasan, pertanyaan no. 2]
     Komen Webmaster : Hemodialisis tidak membatalkan puasa selagi darah yang dicuci itu adalah darah sendiri (darah keluar masuk adalah darah yang sama dari pesakit). Namun jika berlaku pertambahan darah baru dari sumber lain dan dimasukkan zat tambahan, maka puasanya terbatal. WaLLAHu a’lam.
Sumber :Disunting dan dialihbahasa dari http://www.almanhaj.or.id/
Soalan lainnya...

salam..kalau cuci buah pinggang yg CAPD tu mcm mane ye?
Abul Harith : Wassalam Sdr. Nurul, Syukran atas soalan.
     Continuous Ambulatory Peritoneal Dialysis (CAPD) hakikatnya sama sahaja dengan proses dialisis biasa, cuma diletakkan alat PD Catheter di dalam abdomen secara kekal.


     Alat yang diletakkan ini sememangnya tidak membatalkan puasa. Namun proses dialisis itu membatalkan puasa kerana larutan dialisis yang dimasukkan mempunyai gula (dextrose) dan juga garam (potassium, sodium, magnesium, calcium) untuk menyeimbangkan elektrolit badan. Ini juga adalah Fatwa Lajnah Daimah (10/190)

     Maka puasa yang terbatal itu boleh diganti pada waktu lain. Jika tidak mampu kerana perlu dialisis setiap hari, maka bolehlah membayar fidyah.
“Maka barangsiapa di antara kamu yang sakit atau dalam perjalanan, gantilah (puasa itu) pada hari lain. Bagi mereka yang keberatan melaksanakannya, berilah fidyah makanan kepada orang miskin” (al-Baqarah: 184)


Tambahan...

Ada 2 isu utk rawatan dialysis:

1. Penyakit kronik

2. Proses dialysis

1. Penyakit kronik
Secara umum, apabila seseorang ada penyakit kronik yang membahayakan nyawa, maka tidak diwajibkan berpuasa dan perlu membayar fidyah (kerana penyakit kronik tidak berkemungkinan untuk sembuh – kecuali transplant).
Namun , setakat mana kroniknya atau bahayanya penyakit tersebut menjadi tanda tanya. Berpuasa untuk pesakit diabetes boleh membahayakan nyawa ketika hypoglycaemia, namun jika kontrolnya adalah baik, maka diharuskan berpuasa.
Begitu juga pesakit buah pinggang, tidak membahayakan nyawa kalau mereka berpuasa kecuali sebahagian kecil sahaja.
2. Rawatan dialysis
Rawatan haemodialysis mahupun peritoneal dialysis dikatakan membatalkan puasa kerana terdapatnya element nutrition (glucose, sodium, potasium) yang akan diserap ke dalam darah semasa proses dialysis. Diumpamakan seperti seseroang yg menerima 5% dextrose/0.9% saline melalui saluran darah. Benarlah proses tersebut (fluid through IV line)membatalkan puasa kerana memberi tenaga ataupun nutrition kepada pesakit.
Namun persoalannya, adakah glucose, sodium, potasium tersebut boleh dikira sbg memberi nutrition kepada pesakit? Saya berpendapat tidak kerana:
1. Proses dialysis tidak boleh diibaratkan spt makan/minum sbg pesakit yg menerima rawatan fluid intravenously. Ia adalah semata mata proses pertukaran electrolytes yg tidak betujuan untuk memberi tenaga (malah ramai pesakit y mengatakan proses dialysis itu memenatkan terutamanya haemodialysis).
2. Pendapat ini (tidak membatalkan puasa) telah dibuat oleh majoriti mereka yg terlibat (paka perubatan & scholars) dalam persidangan IOMS ke-10 (Islamic Organisation For Medical Sciences) tahun 1997 di Morocco bertajuk: An Islamic view of certain Centemporary Medical Problems).
3. Lainlah kiranya dalam proses dialysis tersebut, pesakit menerima extra fluid (untuk prevent hypotension), or pesakit peritoneal dialysis menerima nutrineal untuk tujuan memberi nutrisi (amino acid).
Hafiz

want-to-be nephrologist


~perisai mahkota

1 comment:

Anonymous said...

Great blog you have here but I was wanting to know if you knew of any user discussion forums that cover the same topics
talked about here? I'd really love to be a part of community where I can get feed-back from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Many thanks!

Also visit my web site; GFI Norte

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails