Salamullahi'alaikum... Terima kasih kerana sudi ziarah blog Perisai Mahkota - Tinggalkan jejak anda, komen pada entri, klik pd tempat-tempat yg boleh di klik dan jangan lupa untuk follow jugak yer..hihi. Jazakumullah khairan kathir. ^_^

Jalan Kehidupan

Sunday, August 29, 2010

Kahwin Muda – Antara Kebaikan dan Keburukan

Salamullahi'alaikum...


      Umum sudah tahu, kahwin adalah satu fitrah kejadian semulajadi manusia. Kahwin juga satu sunnah Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW. Maka bila mana kita berkahwin, alhamdulillah, kita sudahpun mengikut salah satu daripada sunnah Nabi. Persoalan bagaimana kita melaksanakan sunnah itu juga perlu diberi perhatian dan penelitian yang mendalam. Topik kali ni rasanya cukup relevan dengan suasana kita sekarang. Suasana musim cuti yang akan datang beberapa hari lagi.



     Kahwin muda iaitu berkahwin pada usia yang muda. Berapa lingkungan umur yang kita boleh katakan sebagai muda? Iyalah, takkan 50 tahun pun kita masih katakan muda melainkan berkahwin isteri muda. Itupun isteri dia yang muda, dia tetap jua sudah berumur. Namun, ada yang berkata, “ape ade pada umur?”. Muda itu subjektif. Kalau dah diri rasa muda walaupun kulit dah berkedut sejuta, muda tetap muda sebab ianya lahir dari dalam diri yang sentiasa terasa muda. Betul ke?

      Apa kebaikan atau keburukan kahwin bini muda?
Apa kebaikannya berkahwin muda? Jadi, saya ada beberapa kebaikan kahwin muda yang saya boleh senaraikan,  antaranya ialah:
  1. Meramaikan manusia atas muka bumi atau spesifiknya membanyakkan zuriat umat Nabi Muhammad SAW. Sesungguhnya Nabi SAW bangga dengan umatnya yang ramai di hari akhirat nanti (sape tak nak jadi kebanggaan Nabi SAW kan?).
  2. Elak mendekati zina (ni memang tepat lagi jitu, yang halal dah ade, nape masih nak cari yang haram?)
  3. Mengurangkan dan menghapuskan gejala sosial (yela, sape nak marah kalau kite ‘berkepit-mepit’ ngn isteri sendiri, suke hati kami la..lalalalala)
  4. Membantu memberi ketenangan hidup yang maksima (iyela, dah ada yang tersayang di sisi, sejuk jer..)
  5. Ibadah yang berganda pahalanya dan lebih khusyu’ (tak perlu lagi risau awek akan dikebas orang..hikss)
Antara keburukan kahwin muda pula;
  1. Rumah tangga cepat bergoncang kerana kurang ilmu, kemahiran dan persediaan(lagi teruk kalau kes kahwin ‘terpakse’..adeh..).
  2. Rasa diri masih bujang (ini bahaye, sifat genetik gatalnya perlu dibendung perlahan-lahan..).
  3. ..
Itu saja antara senarai yang sempat saya titipkan. Mungkin anda punya pandangan dan pendapat, sebab anda mungkin:
  • sedang merancang nak kahwin lari
  • anda juga kahwin muda
  • anda seorang ayah@ibu, yang punya anak nak kahwin muda
  • anda merancang nak ‘tambah’ cawangan yang muda(kalau ade..)
  • anda dah punya si abang @ si buah hati, tapi…
sambunglah sendiri jawapannya ya...hihi

Buat diriku...jika tiba masa untuk aku melengkapkan salah satu dari sunnah ini, ingatlah bahawasanya;

1. niat perlu betul.. jangan kahwin kerana nafsu.. kahwinlah kerana Allah…
2. dapat restu ibu bapa dulu… itu penting..
3. walaupun berkahwin, ingat, prioritynya adalah belajar. jadi, belajar perlu diutamakan..
4. kena saling bertolak ansur dan sabar. jadikan berkahwin sebagai satu semangat untuk lebih berjaya..
5. jangan jadikan perkahwinan sebagai beban.. perlu saling memahami..
6. mesti kena jimat. melainkan ada sumber kewangan yang lain…
7. bijak bahagikan masa..
8. sanggup hidup bersederhana..



~perisai mahkota

3 comments:

Adzriel AB said...

kalau ikut faktor kesihatan, elok kahwin antara tua & muda. lingkungan umur 23~26 bagi wanita. ini usia yg elok utk pregnant, sihat & tenaga ok. tapi kalau nak kira tahap matang yg tua pun kadang2 perangai mcm budak2. he..he.. bila nak kawin?

Eyfa Zalifa said...

rasanya ..kalau saya..akan kahwin muda..coz time mak saya dulu pun kahwin umo 19..saya plak 20 kowt..:)masih ada byk masa lagi..belajar luk..tpi kalau dh kawin,pun leh smbung blajar..kahwin muda kan sunnah nabi?Takdir di tgh Allah..

::: Dinda ::: said...

saya juga kahwin muda & alhamdulillah saya gembira..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails