Salamullahi'alaikum... Terima kasih kerana sudi ziarah blog Perisai Mahkota - Tinggalkan jejak anda, komen pada entri, klik pd tempat-tempat yg boleh di klik dan jangan lupa untuk follow jugak yer..hihi. Jazakumullah khairan kathir. ^_^

Jalan Kehidupan

Saturday, January 8, 2011

Menjadi Yang Terbaik!

Salamullahi'alaikum...

Kata orang yang arif,
“jadilah orang yang baik, nanti kebaikan akan datang kepada kita.”
Segala kebaikan akan datang kepada kita seperti besi yang tertarik kepada magnet. Sebab itu sering diperkatakan orang, jika kita murah dengan senyuman, kita akan murah rezeki.

     Pada diri manusia ada daya tarikan yang saling berhubung dengan daya tarikan manusia lain. Maksudnya, jika kita positif dan orang lain juga positif, maka kita akan mudah tertarik dan berhubung dengan harmoni. Pepatah lama mengatakan, burung yang sama bulu kepak dan warnanya akan terbang sekawan. Keceriaan kita akan menarik orang yang ceria untuk bersama kita. Keceriaan itu mudah ‘berjangkit’. Orang yang ceria sering dilingkungi oleh individu, situasi dan keadaan yang ceria juga.

Zahirkan Penyelesaian, Lenyapkan Permasalahan

     Orang yang positif akan fokus kepada penyelesaian bukan permasalahan. Siapapun akan mudah nampak apa masalahnya, tetapi hanya orang yang positif akan nampak penyelesaiannya. Orang yang positif akan ‘menyerang’ punca masalah, bukan orang yang bermasalah. Maka begitulah pasangan yang positif akan mencari penyelesaian kepada masalah-masalah yang dihadapi oleh pasangannya, bukan menambah masalah.


Ya Allah, bantulah aku...
Aku ingin benar menjadi yang terbaik,
Pada pandanganMu,
Pada harapan RasulMu,
Pada usaha Jihad di jalanMu,
Pada Abah dan Umi,
Pada keluarga dan teman,

dan
pada dia...
yang bakal menjadi suri peneman hidupku
dalam menyemai cinta bahagia
dalam menyembuh luka derita

Bantulah aku Ya Allah.


~perisaimahkota

2 comments:

Semarak Api said...

kalo kite sntiase bdmping n bkwn dgn org yg baek2 pon insyaAllah kebaikan itu akn dtg kpd kite jgk kn..thnks 4 d sharing.sy suke entry ni..

Hafriz Mohamad said...

ya..! stuju sgt2..
terima kasih krn sudi mnjadi tetamu blog kecil ini..smoga kita semua dita'arufkan pd insan yg baik2..agar tempias kbaikannya trpalit pd kita.
InsyaAllah...
=)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails