Salamullahi'alaikum... Terima kasih kerana sudi ziarah blog Perisai Mahkota - Tinggalkan jejak anda, komen pada entri, klik pd tempat-tempat yg boleh di klik dan jangan lupa untuk follow jugak yer..hihi. Jazakumullah khairan kathir. ^_^

Jalan Kehidupan

Tuesday, April 12, 2011

Mencari Ilham untuk Menulis

Salam penulisan..
Harap-harap sahabat Perisai Mahkota semua sihat wal'afiat hendaknya.. ^_^

tulis jer apa-apa pun.. janji tulis!
Lain padang, lain belalang.. Kalau padang pasir, ada belalang tak? haha..


Kata sesetengah ahlifikir, sifat dan peribadi seseorang boleh dilihat pada gaya dan cara penulisannya. Agak-agak koranglah betul ker kata-kata semacam itu? 

Hurmm..wallahua'lam. Tak tahu nak komen macam mana. Kalau korang baca tulisan aku, mesti korang dapat agak aku ni budak skema kan? hehehe.. 'Ke-skema-an' aku terkantoi di sini.. (mungkin). malu malu... ~_~

Bukan apa.. aku ni jenis yang suka terjah blog-blog orang jugak la.. Kemudian biasa la bila dah terjah, ushar-ushar entri baru. Sebelum tinggalkan komen, mesti kita tengok..baca..dan fahamkan dulu. kan kan kan? hehe~ betul tak betul, itu lain cerita..

Yang aku nak cerita adalah tentang 'kepelikan @ keterujaan' aku bila baca entri yang korang post. Kadang-kadang memang apa yang korang tulis, di luar jangkaan aku. Ada yang tahap pemikiran boleh menembusi langit ke tujuh, dan ada jugak yang boleh terjun sampai ke lapisan ke tujuh planet bumi..fuhhh~ dahsyat! dahsyat!

Paling tak tahan, kebanyakan bloggerz ni jenis yang suka membasahkan gusi dan penggerudi perut aku. Tak berhati perut betul la korang.. erk, jangan silap faham. Maksud aku, bila aku baca entri korang..gusi aku takkan kering dan perut aku boleh pecah terburai. hahaha~ Idea-idea lawak yang korang persembahkan mengatasi lawak-lawak antarabangsa.. Tak mustahil nanti wujud Raja Lawak Blogger..

So, aku nak tanya korang beberapa soalan.. dan aku mintak korang jawab jugak macam mana sekalipun.. aku tak kira! hik2.. (kejamnya bunyik) erm... soalannya berbunyi...

apa yang aku nak tulis yer?
Dari mana korang dapat idea-idea nak menulis sebenarnya ek? Kadang-kadang aku terpikir sorang-sorang, otak manusia ni sama besar jer.. Tapi macam mana orang lain boleh terpikir benda yang diluar dari jangkaan.. Ker sebab akal aku ni yang panjang? adusss.... hihi~

Lagi...
- dari mana korang dapat sumber-sumber nak menulis tu eh? - Waktu bila idea menulis korang datang? dan..
- macam mana korang buat sesuatu entri tu menarik untuk dibaca walaupun nampak macam simple? huhu~

Serius aku jelez..

Ermm..ok dah tu kot.. tu jer la soalan-soalan yang aku nak tanya.. tak banyak kan...
Jadi, peluang untuk menjawab dibuka sekarang!

fuhhh.. tak sabar nak korek rahsia..hik hik.. ^_^
Aku tunggu jawapan korang...
wallahua'lam.


~perisaimahkota

25 comments:

Unknown said...

entri2 aku best tak? hahaha

Soul Seeker said...

seriusly kadang2 dlm toilet pun mencurah2 idea. hehehe

Hafriz Mohamad said...

amirah: ahha.. lebih dr best..hehe.

nur filzati: eyup.. mcm tau2 jer entri ni trcurah time mndi td.. aiyak... kantoi..hihi

MSOM said...

Skema tu saya tak berapa faham.
Tapi kalau SKIMA JAWAPAN tu memang dah kerja saya.

Tahniah blog Sdra semakin hebat
dan berktrampilan.
(*...ayat skema jugak kah itu?

Hafriz Mohamad said...

erk? hehe...
kot..atau tak..hik2.

em.. mekaseh sdr MSOM. sy hrp, klebihan ni x mlalaikn sy dgn tipu daya bisikan hati. ~_~

Unknown said...

entry bro pun best pe.. huhu.. pada sayalah.. entry saya kebanyakannya banyak datang time driving.. tak tahulah kenapa.. yang penting just be ur self lor.. takyah tiru tulisan blogger lain.. ngee^_^

Santan Berlada said...

sokong shezwan kat atas ni...
x kesah la kite tulis ape...
yg penting ade point n tak copy paste dr org laen...^^

amny said...

sob3.. T__T

entry saya mengarut...macam budak tadika..

kebiasaan blogger2 ni amat peka dengan persekitaran...pantang nmpak pelik skit berlaku mesti duk pk cmne nak kembangkan isi2 tuk wat entry..^^

Hafriz Mohamad said...

shezwan: wah..mnarik, time driving..hehe. emm..btul3. yg pnting.. jd diri sndiri. Tp bg sy, x salah kot klau kita nk tiru kbaikan yg ada pd org laen.. tp pointnye, jd diri sndiri. LIKE!! ^_^

Shamsuddin: em..hehe. prnah copy paste, tp brape kli jer la. apapn, ttap ltakkan sumbernye. kredit utk pnulis..hihi.

Amny: erk? klau mngarut, xde org nk terjah pn ler.. ish3.
stuju.. blogger sgt peka dgn prskitaran. sbb tu kdg2, time dlm klas @ tmpat krja..idea dtg brgolek2.. xpndai manage..habis! huhu..

Ayie said...

tu la sebab kenapa aku kuat merepek dalam blog aku tuh.. hahaha

Moh le usha entry teman nih haa..
Sakit Kerana Nak Cantik
Apabila Mat Indon Naik Bosan
Komen Saya Terhadap Pengomen yang Saya Jumpa

Anonymous said...

Tira dapat idea dari blogwalking. Selain itu blog Tira mempunyai sua orang penulis. Satu adalah Bro Ery dan satu lagi Tira. Kombinasi 2 blogger dalam satu blog menghasilkan banyak idea. Lebih-lebih lagi satu penulis itu lelaki dan satu lagi perempuan. Bro Ery dia banyak berkisar politik dan duniawi. Tira banyak berkisar tentang ilmiah dan peribadi. Kalau Hafriz baca blog Tira mungkin boleh membezakan kedua-dua penulis ini. Lihat label diakhir entri tersebut. Kalau lambang orang main gitar tu Bro Ery. :)

fizalinolie said...

Hurmmm, kalau akak banyak cabang macam mana idea untuk menulis tu datang. Pertama macam semalam terdengar cerita pasal kisah makan d kedai makan di hot FM..lalu teringat zaman2 study. Puppp... Terus taip entri. Akak suka perhatikan gelagat orang mana2 jer pergi... Puppp... Jadi entri andainya menarik untuk dikongsikan... Kekadang tu... Baca dari entri kengkawan.. Relate dgn kehidupan sendiri... Puppp... Jadi entri... Kekadang tu.. Di subuh hari, ketenangan membawa idea yang mencurah...Pupp, jadi entri. Lepas tu. Melalui pembacaan majalah dan buku-buku ilmiah. So, now, akak nak gak dgr pendapat Hafriz pulak... Akak ni jenis orang macam mana. Penulisan Akak macam mana... Nak jadi yang terbaik nak gak dgr pendapat dari kengkawan. Ahakss, perasan nak jadi yang terbaik.

Hafriz Mohamad said...

Ayie: haha.. merepek yg berilmiah.. terbaik la ayie! jrg org bleh bt der..^_^ hik2

Hafriz Mohamad said...

Miss Tira: Oh, patut la lawok smacam. Gabungan 2 kepala rupenye..hehe. Hrm,.. mnarik2. Tp, bg sy..mnulis sorg2 lg syok kot... hihi. wallahua'lam.. lain pdg lain blalang..

gd luck utk cik tira! ^_^

Hafriz Mohamad said...

Fizalinolie: oo... secara umumnya, idea bleh dpt di mna2 la yer.. mcm sy jugak la. Wktu idea dtg ni ble tgah bt ssuatu kt luar..tp, ble duk dpan lptop nk mnulis... dummm!! smua idea ilang... aiyooo...

Ttg pnulisan akak.. ckuplah akak tau yg sy akn jd pngunjung stia blog akak. mknanye...sy suka la tu hehe. xprlu nk usaha pape dh sbb dh mmg terbaik!!!
Gud Luck utk akak jgk! ^_^ hehe

Bunga said...

kadang2 susah nak cari idea..sebab tu kebanyakan tulisan bunga berkisarkan kisah yang berlaku pada bunga semdiri..

Anonymous said...

suke jgk bace blog2 lain, kretip sungguh,,,

*kt tak kretip lgsung, sbb tu jarang2 post,..

- zuriey - said...

idea tu dtg secara tiba2.. kena selalu banyak blogwalking dan cari info..nanti mesti dapat juga idea gila buat post

Hafriz Mohamad said...

Bunga: yup.. btul2.. sy pn rase puas ble kte dpt tulis ape yg kte sndiri lalui.. sbb pngalaman kte, kte kongsi2kn ng org.. skit sbanyak..same2 dpt mnfaat..

Cantek: hehe.. kte lbih kurg same jer.. ^_^

Zuriey: hehe.. gila-gila xpe.. jgn gila sudah.. hik2

Zik said...

idea dapat dari tengok2 utube.. tak pun dari tengok tv pun kadang2 pun dapat gak.. tak tentu.. nanti kalau dah dapat tuh.. cepat2 draft... simpan untuk hari lain..hehe

toyolkiut said...

itu je ke nak tanya?
hehe..

TK dr kalangan yg paling malas update.. malas nk berfikir dan menaip..
jd otomatiknya TK xde rahsia yg nk d cerita.. menulis bila ada mood, topik ntah apa2..

Dinas Aldi said...

Terima kasih sudi terjah blog akak ya dik! wahhh, lahir tahun 1989..tahun akak ambik SPM tu, hehe

Hafriz Mohamad said...

Zik: emm.. aku prnah buat bnyak draft. tp smpai time nk masukkan dlm entri.. kbanyakn draft yg aku bt.. smuanya ngarut2.. xbleh pkai. akhirnya... tulis ttg bnde lain..huhu

toyolkiut: hehe.. tp sempoi, skali tulis.. komen smpai 40 ke atas..

Dinas Adli: time akak amik SPM sy bru lahir? waduh2... hihi.

Farah Diyana said...

ay juga terfikir benda yg sama :)

Hafriz Mohamad said...

aik.. kita serupa~ hehe ^_^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails